تاریخ :
مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد
گروه تحصیلی : هنر
رشته اصلی : آهنگسازی
گرایش : آهنگسازی
فارسی ،
گروه سازمانی : وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
سازمان : دانشگاه هنر تهران
سازمان وابسته : دانشکده موسیقی
کشور : ایران استان : تهران ، شهر : تهران
هدف کلی از بررسی موسیقی فیلم آخرین وسوسهی مسیح، پی بردن به زبان شخصی پیترگابریل در ساخت موسیقی این فیلم، در عین استفاده از تکنیکهایی نظیر استفادهی هوشمندانه از سازهای آکوستیک در کنار سینتسایزرها و امکانات استودیویی و همچنین بهرهگیری از مِلُدی و تِمهای فُلکلُریک شرقی میباشد که توانسته است ترکیب صوتی خاصی را پدید آورد.برای بررسی موسیقی این فیلم از روش کتابخانهای و تحلیلی، پس از آشنایی با زندگی و آثار آهنگساز (فصل اول) و نگاهی به موسیقی فیلم در قرن بیستویکم (فصل دوم)، برای نزدیک شدن به زبان و رویکرد شخصی آهنگساز، بررسی دیگر آثار او در زمینهی موسیقی فیلم (فصل سوم)، نگاهی به فیلم آخرین وسوسهی مسیح (فصل چهارم) و در نهایت تحلیل یک به یک قطعات ضبط شده برای فیلم مذکور (فصل پنجم) پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از سه کتاب منتشر شده از زندگی و آثار پیترگابریل و مارتین اسکورسیزی، مقالات، نقدها و همچنین مصاحبههای شخصی آهنگساز صورت گرفته است.نگاه سورئالیستی به موسیقی یک فیلم تاریخی، استفاده از سینتسایزر به عنوان سازی مستقل و نه مُقلّد برای ایجاد صداهایی نوین و خلاقانه در کنار سازهای آکوستیک و جلوهها و امکانات استودیویی، استفاده از تکنیکهای آهنگسازی نظیر «اُستیناتو» برای خلق رنگهایی بدیع، و همه اینها در کنار تبعیت کامل از تصویر بدون ابراز خودنمایی، تنها بخشی از نگرش ژرف آهنگساز به موسیقی فیلم مذکور است.نظر به این که کشور ما دارای موسیقی بسیار غنی و سرشار از تِمها و ملُدیهای بسیار متنوعی است، آهنگسازان فیلم در کشورمان میتوانند با دستمایه قرار دادن آنها، در کنار امکاناتی که امروزه فنّاوری در اختیارمان قرار داده است، دست به خلق آثاری ماندگار در این زمینه بزنند.
فهرست مندرجات :
فهرست منابع انگلیسی :
ورود اطلاعات : زینب کریمی ، کنترل اطلاعات : زینب کریمی